ESPORTSM REGELVERK CSGO

ESPORTSM REGELVERK COUNTER-STRIKE: GLOBAL OFFENSIVE
Version: 1.4
Senast uppdaterad: 21 mars 2014


OBSERVERA: I onlinekvalet 10 februari så är det förbjudet att använda vapnet AUG pga den senaste patchen.

Spel: Counter-Strike: Global Offensive
Plattform: PC
Version: Senast tillgängliga via Steam
Tävlingsform: 5 vs 5
Spelsystem: Varje SM-tävling föregås av två kvaltävlingar som arrangeras online. Det vinnande laget från varje kvaltävling går vidare till SM-tävling där det spelas semifinaler och final i BO3 om plats till SM-finalen på DreamHack Summer 2014.

MAP POOL
de_dust2
de_inferno
de_mirage
de_nuke
de_train


- Vid BO3 avgörs val av karta på följande vis:
Det lag som förlorar slantsingling väljer bort karta först, det lag som vinner slantsingling väljer bort karta två. Det lag som vann slantsinglingen väljer sedan första kartan, förlorarna väljer karta två och vid eventuell tredje karta finns det då bara en karta kvar.

Grundregler:
- Utsatt WO-tid är 15 minuter efter matchstart. Ifall mindre spelare än fem är inne på servern kan matchen börja xon5.
- Det är endast tillåtet att pausa en match under freezetime
- Man har som lag möjlighet att pausa max 10 minuter under en match oavsett händelse. (Även s.k. timeout)
- Uppsättning av granater per runda: (2 Flash, 1 Decoy, 1 HE, 1 Smoke, 1 Molotov
- Att utnyttja eventuella buggar under spelets gång kan leda till omedelbar diskning eller rundavdrag, rapportera buggar omedelbart. Admin förbehåller sig rätten att avgöra hur vida en bugg utnyttjas och om straff är lämpligt.
- Netgraph är tillåtet
- Samtliga granater är tillåtna, även molotov
- Flashboost ej tillåtet
- In-eye demo är obligatoriskt

Samtliga matcher som spelas online spelas med Easy Anti Cheat (EAC) som går att ladda ner här. http://www.easyanticheat.net

Vid konflikter:
- Vid varje utnyttjad tvist eller dåligt uppförande är det en admin som kommer att använda sitt omdöme för att avgöra eventuella straff. Straff kan innebära avdrag av rundor eller diskvalificering. Varje tillfälle är unikt och straffen kan variera, administratörer förbehåller sig rätten att ändra regler under pågående turnering, detta inkluderar förändringar som är nödvändiga på grund av till exempel spel/programuppdateringar eller förändringar som anses nödvändiga.

- Vid konflikt pausas matchen i freezetime och lagkapten tar kontakt med admin omgående. Konflikt som upptäcks efter match rapporteras till admin senast 10 minuter efter avslutad match.

- Vid serverkrasch innan fjärde rundan hunnit bli klar så spelas matchen om.

- Vid serverkrasch efter fjärde rundan spelats så spelas matchen vidare med samma resultat och startmoney $6000.

- Vid enstaka spelares datorkrasch mitt under en match skall då spelet pausas i början av nästa runda. 2 minuter tilldelas till denne för återanslutning, när spelaren är åter kommer matchen att fortsätta. Startmoney bedöms vid varje unikt tillfälle beroende på lagets ekonomi.

- Tredjepartsapplikationer som påverkar spelet får ej användas, script för Bunnyjump/stopsound/antiflash/fps/rate changers/burstfire/no recoil/turnscripts/center view/stopshoot or awp scripts får ej användas.

- Efter en match har ni som lag rätt att begära 2 ineye-demos från motståndarlaget. Man har på sig 10 minuter att ladda upp. Vid uteblivna ineye-demos kan laget få minusrundor eller diskas.

- Lagen är ansvariga att kontrollera reglerna regelbundet. Lagen måste förstå att reglerna är riktlinjer för att säkerställa ett spelande som är så rättvist som möjligt.

ERSÄTTNING AV LAG
Tackar vinnande lag nej till sin plats i SM-tävling kommer ESPORTSM erbjuda platsen till ett annat lag, normalt det lag som kom efter det vinnande laget i onlinekvalifikationen. ESPORTSM kan i vissa fall erbjuda det kvarvarande laget vinst på så kallad Walk Over.

COACHING
Varje spelare och lag har rätt ta med sig en coach eller manager till tävlingarna. Coach eller manager kan dock inte störa matchen genom att prata med spelare eller lag under själva matchen eller under pågående rundor. Coaching kan endast genomföras innan eller mellan matcher eller rundor.

SCHEMA & MATCHKONFLIKT
Spelare och lag är skyldiga att starta sina matcher i tid. Det är spelares ansvar att känna till aktuellt schema samt att meddela ansvarig admin innan spelare lämnar tävlingsområde eller onlinerum. Kan inte matchen startas enligt schema på grund av att en spelare eller lag inte är på plats kan poängavdrag göras eller hela eller delar av matchen avgöras på så kallad walk over. Vid eventuella matchkonflikter skall admin kontaktas omedelbart.

FAIR PLAY
Alla deltagare i ESPORTSM måste spela för att vinna. Regelverken för ESPORTSM tas fram i samråd med aktiva spelare och bygger på upplägg och funktioner som är välkända i respektive spelcommunity.

Om en spelare eller lag inte spelar för vinst, använder buggar i spelet, modifierar mjukvara, konfigurationsfiler eller hårdvara för att skaffa sig otillåtna fördelar kan spelet komma att avbrytas, poängavdrag göras eller spelare och lag diskvalificeras från tävling och stängas av helt eller delvis från spel i ESPORTSM. Det är ej heller tillåtet för lag eller spelare att i förhand göra upp om så kallad vinstdelning eller potsplit.

ESPORTSM har nolltolerans mot droger och alkohol, vid misstanke om påverkan kommer spelare eller lag ej få delta och blir direkt diskvalificerade och avstängda från tävlingen.

ESPORTSM har nolltolerans mot förnedrande språk, hot och hatbrott samt uttalanden som hotar eller uttrycker missaktning om etnisk härkomst, religiös övertygelse, sexuell läggning och könsidentitet. Detta gäller samtliga plattformar kopplade till ESPORTSM, tex i text, ingame eller chattrum (IRC) eller verbalt på plats under en SM-tävling. Tävlande som bryter mot detta kan komma att bli diskvalificerad eller avstängd helt eller delvis från ESPORTSM.

NICKNAMES, INGAMEBILD & PROFILBILD
Användande av smeknamn (nickname), ingamebilder eller profilbilder som kan kan väcka anstöt eller uttrycker missaktning om etnisk härkomst, religiös övertygelse, sexuell läggning och könsidentitet eller som innehåller politisk propaganda är ej tillåtna. Innan registrering och påbörjad match kan ESPORTSM be deltagare att ändra smeknamn (nickname), ingamebild och profilbild.


ÖVRIGT
ESPORTSM kan utan förvarning uppdatera regelverk och spelupplägg. Det är spelarens ansvar att innan påbörjad tävling läsa och ställa in sin klient / spel / konsol efter gällande regler. Regelverket kan utan förvarning förändras och anpassas under pågående säsong.

Spelare som är klara för ESPORTSM-final efter kvalvinst kan inte delta i senare onlinekval eller ESPORTSM-tävlingar som reserv eller spelare. Vid eventuellt spelarbyte eller avhopp skall detta snarast meddelas admin och ESPORTSM via epost till [email protected] - Deltagande lag kan byta upp till tre spelare under säsongen.

Samtliga matcher i ESPORTSM kan komma att spelas in och sändas live på Internet eller annan plattform. Samtliga spelare i ESPORTSM kan komma att fotograferas i samband med sitt deltagande och förväntas ställa upp på intervjuer, fotografering eller video.

Om en spelare eller lag bryter mot regelverket kan spelare eller lag komma att diskvalificeras helt eller delvis från tävlande i ESPORTSM.

ESPORTSM är öppet för alla, amatörer som proffs med svenskt medborgarskap eller personer som bor och verkar i Sverige. ESPORTSM använder åldersrekommendation baserat på PEGI (Pan-European Game Information) vilket innebär att deltagare i ESPORTSM måste ha fyllt en viss ålder för att vara med och tävla. Undantag kan göras om spelare har godkännande att delta i ESPORTSM av vårdnadshavare.

ÖVRIGT
Byte av spelare, namnbyte eller andra typer av förändringar i struktur kommer ej att göras från och med 17:00 fredag 13 juni.

PRISPENGAR OCH VINSTER
Mottagare av eventuella prispengar är den eller de privatpersoner som spelar om inte annat meddelas ESPORTSM i god tid före matchstart. Prispengar betalas normalt ut 90 dagar efter avslutat evenemang.

FIFA14 - PEGI 3
Super Street Fighter IV Arcade Edition - PEGI 12
StarCraft II - Heart of the Swarm - PEGI 16
League of Legends - PEGI 12
Counter-Strike:Global Offensive - PEGI 18