ESPORTSM REGELVERK League of Legends

Version: 1.4
Senast uppdaterad: 21 mars 2014

Spel: League Of Legends
Plattform: PC, Windows
Version: Senast tillgängliga
Server: EU West
Karta: Summoner’s Rift
Champion Selection: Tournament Draft
Spelsätt: 5vs5
Språk: Engelska
Spelsystem: Inför varje SM-tävling arrangeras två onlinekval där de två bästa lagen från varje kval tar sig till spel på SM-tävlingen. OBS! Samtliga matcher i League of Legends spelas online och hemifrån, även de på SM-tävlingarna. Under SM-finalerna som arrangeras på DreamHack Summer 2014 spelas dock matcherna på LAN.

Varje onlinekval har plats för 128 lag och spelas i bäst av 1 fram till semifinal och final som spelas i bäst av 3 matcher.

På SM-tävlingen spelar vi semifinaler och final i bäst av 3 matcher.

Spelinställningar:
Map: Summoner’s Rift
Team Size: 5
Allow Spectators: Lobby Only
Game Type: Tournament Draft
Password: Ja, alla matcher ska vara skyddade med lösenord så att ingen obehörig kan kan komma in.

Pick & Bans
Vid onlinespel: Det lag som står överst i bracket får välja mellan att välja spelsida först eller att få first pick.
Vid spel på LAN: En ESPORTSM-admin singlar slant om vilket lag som får first pick samt välja sida.

Vid spel i bäst av tre, fem eller sju så byter man first pick efter varje spelad karta.

Host
Det lag som står överst på bracket hostar matchen om inte lagen kommer överens om annat. Vid spel på LAN eller där en onlinematch ska sändas live kommer en admin vara med och starta matchen.

Spectators
Vid spel på LAN eller online vid direktsändning kommer en admin från ESPORTSM starta matchen och det kommer även finnas casters och domare inne som åskådare i matchen.

Att vinna en karta:
Vid följande scenarion vinner ett av lagen kartan:
1. Förstör motståndarlagets nexus
2. Motståndarlaget ger upp
3. Motståndarlaget kommer inte till match

ONLINE
Onlinekvalifikationer spelas på lagens egna utrustning och uppkoppling till Internet. Alla matcher spelas på spelares egna League Of Legends-konto på EU West

SPEL PÅ LAN

- Gäller endast finalerna av ESPORTSM - Alla matcher spelas på dator och skärm som tillhandahålls av ESPORTSM utan kostnad till samtliga tävlande på varje SM-tävling. Kringutrustning som mus, musmatta, headset/hörlurar och tangentbord tar varje spelare med sig själva. Alla matcher spelas på spelares egna League Of Legends-konto på EU West. Matcherna kan komma att spelas på League Of Legends Tournament Realm, detta kommer i dessa fall meddelas de aktuella lagen i god tid innan match start. Vid spel på Tournament Realm kommer konton till dessa delas ut på plats.

PROBLEM MED UPPKOPPLING ELLER HÅRDVARA
Om en match skulle avbrytas på grund av problem med hårdvara eller uppkoppling till Internet ska spelare omgående kontakta en matchadministratör eller personal från ESPORTSM. Det är spelare och lagets ansvar att i god tid innan matchstart kontrollera sin egna och eventuell lånad utrustning.

Om en spelare kopplas bort från matchen ska spelet pausas. Efter 10 minuter återupptas spelet även om spelare ej har kommit tillbaka in i spelet.

PAUS
Ett lag får pausa spelet i max fem minuter utan att kontakta en admin först. Om en spelare kopplas bort från matchen ska spelet pausas efter att motståndarlaget klart och tydligt kommunicerat att de är inforstådda med att spelet kommer att pausas. Efter 10 minuter återupptas spelet även om spelare ej har kommit tillbaka in i spelet.

Innan spelet återupptas ska båda lagledare godkänna detta genom att skriva "ok" i chattfönstret.

Paus får aldrig användas i ett scenario som kan ge fördel till ett av lagen.

ATT SPELA EN MATCH ONLINE
1. Kontakta en admin och bekräfta ditt deltagande
ESPORTSM finns till gängliga under matchdagen på IRC i rummet #ESPORTSM på Quakenet. Använd en IRC-klient eller koppla upp dig via webklienten som du hittar här!

ESPORTSM finns även tillgänglig direkt i League of Legends-klienten i det publika chattrummet #ESPORTSM och med summoner-namnet ESPORTSM.

2. Hitta dina motståndare
När du har hittat dina motståndare bjuder ni in till ett custom game på Summoner’s Rift
Champion Selection: Tournament Draft. Efter spelad match så meddelar ni direkt resultatet till en admin

COACHING
Varje spelare och lag har rätt ta med sig en coach eller manager till tävlingarna. Coach eller manager kan dock inte störa matchen genom att prata med spelare eller lag under själva matchen eller under pågående rundor. Coaching kan endast genomföras innan eller mellan matcher eller rundor.

SCHEMA & MATCHKONFLIKT
Spelare och lag är skyldiga att starta sina matcher i tid. Det är spelares ansvar att känna till aktuellt schema samt att meddela ansvarig admin innan spelare lämnar tävlingsområde eller onlinerum. Kan inte matchen startas enligt schema på grund av att en spelare eller lag inte är på plats kan poängavdrag göras eller hela eller delar av matchen avgöras på så kallad walk over. Vid eventuella matchkonflikter skall admin kontaktas omedelbart.

FAIR PLAY
Alla deltagare i ESPORTSM måste spela för att vinna. Regelverken för ESPORTSM tas fram i samråd med aktiva spelare och bygger på upplägg och funktioner som är välkända i respektive spelcommunity.

Om en spelare eller lag inte spelar för vinst, använder buggar i spelet, modifierar mjukvara, konfigurationsfiler eller hårdvara för att skaffa sig otillåtna fördelar kan spelet komma att avbrytas, poängavdrag göras eller spelare och lag diskvalificeras från tävling och stängas av helt eller delvis från spel i ESPORTSM. Det är ej heller tillåtet för lag eller spelare att i förhand göra upp om så kallad vinstdelning eller potsplit.

ESPORTSM har nolltolerans mot droger och alkohol, vid misstanke om påverkan kommer spelare eller lag ej få delta och blir direkt diskvalificerade och avstängda från tävlingen.

ESPORTSM har nolltolerans mot förnedrande språk, hot och hatbrott samt uttalanden som hotar eller uttrycker missaktning om etnisk härkomst, religiös övertygelse, sexuell läggning och könsidentitet. Detta gäller samtliga plattformar kopplade till ESPORTSM, tex i text, ingame eller chattrum (IRC) eller verbalt på plats under en SM-tävling. Tävlande som bryter mot detta kan komma att bli diskvalificerad eller avstängd helt eller delvis från ESPORTSM.

NICKNAMES, INGAMEBILD & PROFILBILD
Användande av smeknamn (nickname), ingamebilder eller profilbilder som kan kan väcka anstöt eller uttrycker missaktning om etnisk härkomst, religiös övertygelse, sexuell läggning och könsidentitet eller som innehåller politisk propaganda är ej tillåtna. Innan registrering och påbörjad match kan ESPORTSM be deltagare att ändra smeknamn (nickname), ingamebild och profilbild.

ÖVRIGT
ESPORTSM kan utan förvarning uppdatera regelverk och spelupplägg. Det är spelarens ansvar att innan påbörjad tävling läsa och ställa in sin klient / spel / konsol efter gällande regler. Regelverket kan utan förvarning förändras och anpassas under pågående säsong.

Spelare som är klara för ESPORTSM-final efter kvalvinst kan inte delta i senare onlinekval eller ESPORTSM-tävlingar som reserv eller spelare. Vid eventuellt spelarbyte eller avhopp skall detta snarast meddelas admin och ESPORTSM via epost till [email protected] - Deltagande lag kan byta upp till tre spelare under säsongen.

Samtliga matcher i ESPORTSM kan komma att spelas in och sändas live på Internet eller annan plattform. Samtliga spelare i ESPORTSM kan komma att fotograferas i samband med sitt deltagande och förväntas ställa upp på intervjuer, fotografering eller video.

Om en spelare eller lag bryter mot regelverket kan spelare eller lag komma att diskvalificeras helt eller delvis från tävlande i ESPORTSM.

ESPORTSM är öppet för alla, amatörer som proffs med svenskt medborgarskap eller personer som bor och verkar i Sverige. ESPORTSM använder åldersrekommendation baserat på PEGI (Pan-European Game Information) vilket innebär att deltagare i ESPORTSM måste ha fyllt en viss ålder för att vara med och tävla. Undantag kan göras om spelare har godkännande att delta i ESPORTSM av vårdnadshavare.

ÖVRIGT
Byte av spelare, namnbyte eller andra typer av förändringar i struktur kommer ej att göras från och med 17:00 fredag 13 juni.

PRISPENGAR OCH VINSTER
Mottagare av eventuella prispengar är den eller de privatpersoner som spelar om inte annat meddelas ESPORTSM i god tid före matchstart. Prispengar betalas normalt ut 90 dagar efter avslutat evenemang.

FIFA14 - PEGI 3
Super Street Fighter IV Arcade Edition - PEGI 12
StarCraft II - Heart of the Swarm - PEGI 16
League of Legends - PEGI 12
Counter-Strike:Global Offensive - PEGI 18