Version: 1.5
Senast uppdaterad: 21 mars 2014
OBSERVERA: ESPORTSM byter till Ultra Street Fighter IV så snart spelet finn tillgängligt. Reglerna kommer då att uppdateras.
Spel: Super Street Fighter IV Arcade Edition
Plattform: Xbox 360
Version: Senast tillgängliga via xbox live - Ver. 2012 (1.07)
Spelsätt: Player vs Player (1 vs 1)
Spelsystem: Gruppspel till double elimination bracket. Top två (2) från varje grupp går vidare till bracket. Alla matcher spelas i bäst av tre (3) . Finalen spelas i bäst av fem (5)
Inställningar: Rounds (Best Of): 3 Time Limit: 99
Val av karaktär: Valfritt, alla är tillåtna. Vinnare måste fortsätta spela med sin valda karaktär. Förlorare kan välja att byta karaktär.
Character customize: Color: 1 Personal action: 1 Win quote: random
Ultra combo select: Valfritt.
Handicap: 100%
Stage Select: Random
Val av sida: Kan inte spelare komma överens om spelsida tillkallas en domare eller admin som avgör sida med hjälp av att singla slant.
PAUS:
Att använda paus under en pågående match är förbjudet. Om en spelare pausar kommer rundan att tilldelas motståndaren även om pausen var oavsiktlig.
BUTTONCHECK:
Samtliga spelare skall ställa in sin kontroller innan matchen har startat. Matchen kommer inte att startas om om en spelare missar detta. Vid eventuell paus kommer runda eller match att tilldelas motståndaren
POÄNGRÄKNING:
Vid vinst av 3 rounds tilldelas en (1) poäng till vinnande spelare. I gruppspel och bracket tilldelas matchvinst till den spelare som når två (2) poäng i en match i bäst av tre (3). I finalen som spelas bäst av fem (5) tilldelas matchvinst till den spelare som når tre (3) poäng. Spelare från looser bracket måste vinna över spelare från winner bracket i två (2) bäst av fem (5) för att stå som slutsegrare.
Vid eventuell "draw game" får bägge spelare poäng.
HANDKONTROLL / JOYSTICK:
Det är spelarens ansvar att ta med sig egen fungerande handkontroll eller joystick. Esport SM tillhandahåller ett urval av kontrollers men det är spelaren som tar ansvar att valda kontroller fungerar som den ska. Vid eventuella problem med kontroller eller joystick under pågående match kommer match eller runda att dömas till motståndaren.
Turbo-funktionen eller förprogrammerade eller scriptade funktioner är inte tillåtna.
Adapters för att koppla in DreamCast, Playstation, Playstation 2 eller Playstation 3 handkontrollers eller joysticks är tillåtna.
Vid användandet av trådlösa kontroller är det spelarans ansvar att synka av handkontrollen efter att match är färdigspelad. Om en spelares trådlösa kontroller stör en pågående match kan spelaren bli diskvalificerad från tävlingen eller få poängavdrag. Esport SM rekommenderar handkontroller med sladd.
SPECIELLA REGLER VID LIVESÄNDNING:
I livesändning kommer val att sida att ske innan matchen startar, detta för att livesändningen skall kunna sätta ut korrekta namnskyltar.
PROBLEM MED HÅRDVARA
Vid eventuella fel på hårdvara (konsol & skärm) eller vid elavbrott spelas pågående runda om när felet är åtgärdat. Observera att detta EJ gäller vid fel på handkontroll eller joystick. Tillkalla alltid en admin eller domare vid eventuella problem med konsol eller skärm.
COACHING
Varje spelare och lag har rätt ta med sig en coach eller manager till tävlingarna. Coach eller manager kan dock inte störa matchen genom att prata med spelare eller lag under själva matchen eller under pågående rundor. Coaching kan endast genomföras innan eller mellan matcher eller rundor.
SCHEMA & MATCHKONFLIKT
Spelare och lag är skyldiga att starta sina matcher i tid. Det är spelares ansvar att känna till aktuellt schema samt att meddela ansvarig admin innan spelare lämnar tävlingsområde eller onlinerum. Kan inte matchen startas enligt schema på grund av att en spelare eller lag inte är på plats kan poängavdrag göras eller hela eller delar av matchen avgöras på så kallad walk over. Vid eventuella matchkonflikter skall admin kontaktas omedelbart.
FAIR PLAY
Alla deltagare i ESPORTSM måste spela för att vinna. Regelverken för ESPORTSM tas fram i samråd med aktiva spelare och bygger på upplägg och funktioner som är välkända i respektive spelcommunity.
Om en spelare eller lag inte spelar för vinst, använder buggar i spelet, modifierar mjukvara, konfigurationsfiler eller hårdvara för att skaffa sig otillåtna fördelar kan spelet komma att avbrytas, poängavdrag göras eller spelare och lag diskvalificeras från tävling och stängas av helt eller delvis från spel i ESPORTSM. Det är ej heller tillåtet för lag eller spelare att i förhand göra upp om så kallad vinstdelning eller potsplit.
ESPORTSM har nolltolerans mot droger och alkohol, vid misstanke om påverkan kommer spelare eller lag ej få delta och blir direkt diskvalificerade och avstängda från tävlingen.
ESPORTSM har nolltolerans mot förnedrande språk, hot och hatbrott samt uttalanden som hotar eller uttrycker missaktning om etnisk härkomst, religiös övertygelse, sexuell läggning och könsidentitet. Detta gäller samtliga plattformar kopplade till ESPORTSM, tex i text, ingame eller chattrum (IRC) eller verbalt på plats under en SM-tävling. Tävlande som bryter mot detta kan komma att bli diskvalificerad eller avstängd helt eller delvis från ESPORTSM.
NICKNAMES, INGAMEBILD & PROFILBILD
Användande av smeknamn (nickname), ingamebilder eller profilbilder som kan kan väcka anstöt eller uttrycker missaktning om etnisk härkomst, religiös övertygelse, sexuell läggning och könsidentitet eller som innehåller politisk propaganda är ej tillåtna. Innan registrering och påbörjad match kan ESPORTSM be deltagare att ändra smeknamn (nickname), ingamebild och profilbild.
ÖVRIGT
ESPORTSM kan utan förvarning uppdatera regelverk och spelupplägg. Det är spelarens ansvar att innan påbörjad tävling läsa och ställa in sin klient / spel / konsol efter gällande regler. Regelverket kan utan förvarning förändras och anpassas under pågående säsong.
Spelare som är klara för ESPORTSM-final efter kvalvinst kan inte delta i senare onlinekval eller ESPORTSM-tävlingar som reserv eller spelare. Vid eventuellt spelarbyte eller avhopp skall detta snarast meddelas admin och ESPORTSM via epost till
[email protected] - Deltagande lag kan byta upp till tre spelare under säsongen.
Samtliga matcher i ESPORTSM kan komma att spelas in och sändas live på Internet eller annan plattform. Samtliga spelare i ESPORTSM kan komma att fotograferas i samband med sitt deltagande och förväntas ställa upp på intervjuer, fotografering eller video.
Om en spelare eller lag bryter mot regelverket kan spelare eller lag komma att diskvalificeras helt eller delvis från tävlande i ESPORTSM.
ESPORTSM är öppet för alla, amatörer som proffs med svenskt medborgarskap eller personer som bor och verkar i Sverige. ESPORTSM använder åldersrekommendation baserat på PEGI (Pan-European Game Information) vilket innebär att deltagare i ESPORTSM måste ha fyllt en viss ålder för att vara med och tävla. Undantag kan göras om spelare har godkännande att delta i ESPORTSM av vårdnadshavare.
PRISPENGAR OCH VINSTER
Mottagare av eventuella prispengar är den eller de privatpersoner som spelar om inte annat meddelas ESPORTSM i god tid före matchstart. Prispengar betalas normalt ut 90 dagar efter avslutat evenemang.
FIFA14 - PEGI 3
Super Street Fighter IV Arcade Edition - PEGI 12
StarCraft II - Heart of the Swarm - PEGI 16
League of Legends - PEGI 12
Counter-Strike:Global Offensive - PEGI 18