Version: 1.4.1
Senast uppdaterad: 19 februari 2015
Tävlingsformat: www.esportsm.se
Spel: FIFA15
Plattform: Playstation 4
Version: Senast tillgängliga
Språk: Engelska
Spelsätt: Kick Off - Player vs Player (1 vs 1)
Spelsystem: Gruppspel, slutspel.
Vid 32 spelare eller mindre spelas det 1 gruppspel.
Vid 64 eller fler deltagare spelas det dubbla gruppspel.
Top två (2) från varje grupp går vidare i turneringen
Alla matcher i gruppspelet spelas i bäst av en (1) .
Slutspel i RO16 spelas i bäst av en (1).
Slutspel i RO8 spelas i bäst av tre (3).
Semifinal och final spelas i bäst av tre (3).
MATCHUPPLÄGG & POÄNGRÄKNING:
Gruppspel: Vinst: 3 poäng Oavgjort: 1 poäng Förlust: 0 poäng
Slutspel: Om det är oavgjort vid full tid så spelas en förlängning. Är det oavgjort efter förlängning avgörs matchen på straffläggning.
Om två eller fler spelare hamnar på samma poäng i gruppspet avgörs det genom: Poäng, målskillnad, flest gjorda mål, inbördes möten.
VAL AV LAGUPPSTÄLLNING & PAUS:
Varje spelare kan efter spelstart pausa spelet totalt tre (3) gånger och byta spelare i laguppställningen eller göra förändring i kontroller-inställningar. Observera att man endast får pausa när man själv besitter kontroll över bollen. Om spelare använder paus fler gånger än tre (3) under en match kan varning eller diskvalificering utdelas.
Innan spelare pausar spelet ska motståndaren meddelas detta muntligt
BUTTON CHECK:
Samtliga spelare skall ställa in sin kontroller innan matchen har startat. Otillåtna pauser när matchen har startat kan resultera i varning eller diskvalificering
INSTÄLLNINGAR:
Det är upp till spelarna att känna till samtliga inställningar och att dessa är korrekt inställda enligt regelverket innan matchstart. Vid spel med felaktiga inställningar kan poängavdrag, diskvalificering tilldelas eller omspel krävas.
GAME SETTINGS:
MATCHDAY
Matchday ska vara avstängt
VAL AV LAG:
Valfritt, samtliga klubblag och landslag utom Classic XI & MLS Allstars är tillåtna.
Samtliga spelare tillåtna
FÖRBJUDNA LAG:
Classic XI, MLS Allstars & adidas All-Star
VAL AV HOME / AWAY
Kan spelare inte komma överens om vem som ska spela home eller away så avgörs detta genom att singla slant.
VAL AV TRÖJA:
Valfritt, välj färger som är ligger långt i från varandra
Manuell styrning av målvakt är ej tillåten
CUSTOM TACTICS:
Ej tillåtet
MATCH:
Half Length: 6 minutes
Difficult level: World Class
Stadium: Hemma-arenan till den som har hemma plan.
Season: Summer
Time Of Day: 10:00PM alt annan tid där stadium floodlights används
Weather: Clear
Pitch pattern: Default
Pitch Wear: None
Game speed: Normal
Ball: Default
CAMERA
Single Player Camera: Default
Multiplayer Camera: Tele Broadcast
Offline Be A Pro: Pro
Pro Clubs Camera: Default
Be A Keeper Camera: Pro
Camera Settings: Default
Camera Hight: 7
Camera Zoom: 9
Pro Camera Zoom: 10
Pro Camera Speed: 10
Pro Camer Swing: 10
VISUAL:
All default
RULES:
Injuries: Off
Offsides: On
Bookings: On
Handball: Off
AUDIO:
Commentary Language: English
Volume:
Commentary: 0
Alla andra ljudinställningar: 10
USER GAMEPLAY CUSTOMISATION
All default
CUSTOM TACTICS:
Ej tillåtna
HANDKONTROLL / JOYSTICK:
Det är spelarens ansvar att ta med sig egen fungerande handkontroll eller joystick med USB-kabel.
Vid eventuella problem med kontroller eller joystick under pågående match kan match komma att dömas till motståndarens fördel.
Turbo-funktion, förprogrammerade eller scriptade funktioner är inte tillåtna.
Adapters för att koppla in DreamCast, Playstation, Playstation 2 eller Xbox 360 handkontrollers eller joysticks är tillåtna.
OBS! Det är inte tillåtet att använda trådlösa handkontroller, samtliga matcher ska spelas med USB-kabel.
GENERELLA REGLER
COACHING
Varje spelare och lag har rätt ta med sig en coach eller manager till tävlingarna. Coach eller manager kan dock inte störa matchen genom att prata med spelare eller lag under själva matchen eller under pågående rundor. Coaching kan endast genomföras innan eller mellan matcher eller rundor.
SCHEMA & MATCHKONFLIKT
Spelare och lag är skyldiga att starta sina matcher i tid. Det är spelares ansvar att känna till aktuellt schema samt att meddela ansvarig admin innan spelare lämnar tävlingsområde eller onlinerum. Kan inte matchen startas enligt schema på grund av att en spelare eller lag inte är på plats kan poängavdrag göras eller hela eller delar av matchen avgöras på så kallad walk over. Vid eventuella matchkonflikter skall admin kontaktas omedelbart.
FAIR PLAY
Alla deltagare i ESPORTSM måste spela för att vinna. Regelverken för ESPORTSM tas fram i samråd med aktiva spelare och bygger på upplägg och funktioner som är välkända i respektive spelcommunity.
Om en spelare eller lag inte spelar för vinst, använder buggar i spelet, modifierar mjukvara, konfigurationsfiler eller hårdvara för att skaffa sig otillåtna fördelar kan spelet komma att avbrytas, poängavdrag göras eller spelare och lag diskvalificeras från tävling och stängas av helt eller delvis från spel i ESPORTSM. Det är ej heller tillåtet för lag eller spelare att i förhand göra upp om så kallad vinstdelning eller potsplit.
ESPORTSM har nolltolerans mot droger och alkohol, vid misstanke om påverkan kommer spelare eller lag ej få delta och blir direkt diskvalificerade och avstängda från tävlingen.
ESPORTSM har nolltolerans mot förnedrande språk, hot och hatbrott samt uttalanden som hotar eller uttrycker missaktning om etnisk härkomst, religiös övertygelse, sexuell läggning och könsidentitet. Detta gäller samtliga plattformar kopplade till ESPORTSM, tex i text, ingame eller chattrum (IRC) eller verbalt på plats under en SM-tävling. Tävlande som bryter mot detta kan komma att bli diskvalificerad eller avstängd helt eller delvis från ESPORTSM.
NICKNAMES, INGAMEBILD & PROFILBILD
Användande av smeknamn (nickname), ingamebilder eller profilbilder som kan kan väcka anstöt eller uttrycker missaktning om etnisk härkomst, religiös övertygelse, sexuell läggning och könsidentitet eller som innehåller politisk propaganda är ej tillåtna. Innan registrering och påbörjad match kan ESPORTSM be deltagare att ändra smeknamn (nickname), ingamebild och profilbild.
ÖVRIGT
ESPORTSM kan utan förvarning uppdatera regelverk och spelupplägg. Det är spelarens ansvar att innan påbörjad tävling läsa och ställa in sin klient / spel / konsol efter gällande regler. Regelverket kan utan förvarning förändras och anpassas under pågående säsong.
Spelare som är klara för ESPORTSM-final efter kvalvinst kan inte delta i senare onlinekval eller ESPORTSM-tävlingar som reserv eller spelare. Vid eventuellt spelarbyte eller avhopp skall detta snarast meddelas admin och ESPORTSM via epost till
[email protected] - Deltagande lag kan byta upp till tre spelare under säsongen.
Samtliga matcher i ESPORTSM kan komma att spelas in och sändas live på Internet eller annan plattform. Samtliga spelare i ESPORTSM kan komma att fotograferas i samband med sitt deltagande och förväntas ställa upp på intervjuer, fotografering eller video.
Om en spelare eller lag bryter mot regelverket kan spelare eller lag komma att diskvalificeras helt eller delvis från tävlande i ESPORTSM.
ESPORTSM är öppet för alla, amatörer som proffs med svenskt medborgarskap eller personer som bor och verkar i Sverige. Lag som deltar i CS:GO/DOTA 2 skall bestå av en majoritet (minst 3 av 5 spelare) som har svenskt medborgarskap eller som bor och verkar i Sverige. ESPORTSM använder åldersrekommendation baserat på PEGI (Pan-European Game Information) vilket innebär att deltagare i ESPORTSM måste ha fyllt en viss ålder för att vara med och tävla. Undantag kan göras om spelare har godkännande att delta i ESPORTSM av vårdnadshavare.
PRISPENGAR OCH VINSTER
Mottagare av eventuella prispengar är den eller de privatpersoner som spelar om inte annat meddelas ESPORTSM i god tid före matchstart. Prispengar betalas normalt ut 90 dagar efter avslutat evenemang.
FIFA15 - PEGI 3
Hearthstone: Heroes of Warcraft - PEGI 7
StarCraft II - Heart of the Swarm - PEGI 16
Counter-Strike:Global Offensive - PEGI 18
Dota 2 - PEGI rating saknas